Att marknadsföra sig som fotograf

Instagram (2010-) har på bara fem år svischat fram och blivit en självklar del av mångas vardag, närmare bestämt 300 miljoner människors. – Så står det inledningsvis i en artikel från Sveriges Radio. Vidare berättar det hur utveckligen har skett och hur det har påverkat bland annat modebranschen. Men en sak de inte lyfter är hur det har påverkat fotografer? Förr var fotograferande någonting som var unikt för den som hade känsla för stil och dessutom hade lärt sig det hantverk som innebar för att kunna fotografera. Numera kan många plåta väldigt fina bilder, endast med kameran på sin mobil och med ett filter på Instagram är det ibland svårt att se skillnad på proffs och amatör.
Så hur marknadsför sig en fotograf i dessa tider?
Klassiska saker som exempelvis visitkort har visat sig vara en bra och hållbara idé, när det kommer till en fotografs marknadsföring. Detta såklart i situationer då hen fotar och någon är intresserad av att se resultatet. Mer om detta kan du exempelvis läsa i tidningen Feber. Det är även smart att använda profilreklam, som den Axon profil erbjuder, för att få ut produkter med ens namn och titel på. Detta för att verkligen plantera att man arbetar som fotograf.
I den här artikeln från Internet World har man skrivit om åtta tips för Digital Marknadsföring, vilket självklart också är är värt att testa – även om saker som produktreklam och visitkort är det mest aktuella. Med digital marknadsföring menas saker som sökmotoroptimering och annonser på Google (adwords). Det kan även vara annonser på Facebook och eller Instagram, alternativt att man arbetar med Sociala medier och det organiska flödet.